~*rani_queenOFhearts*~
KING KHAN
Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 584
|
|
Hinduismul este o religie originara din India si este in mare parte practicata de toti locuitorii acestei tari, cat si de cei care au emigrat din India in alte parti ale lumii (mai ales in Africa de E, S, S-E Asiei, India de E si Anglia,America). Cuvantul hindu este derivate din cuvantul din limba sanscrita sindhu=rau, mai specific se refera la Indus. In secolul V, persienii au fost numiti asa, pentru ca erau identificati ca oamenii de pe pamanturile Indus. Hinduistii definesc propria comunitate ca fiind ,,cei care cred in Vedas’’ sau ,,cei care urmeaza calea’’(dharma) celor patru categorii (Varnas) si trepte ale vietii (Ashramas). Literatura religioasa hindusa se imparte in doua mari grupe denumite shruti si smrti, iar limba in care au fost redactate este sanscrita. I.Shruti (auz), cuprinde acel grup de scrieri, considerate ca revelatie sfanta, pastrate prin traditie orala. Din acesta colectie fac parte : Rig Veda, Yajur Veda, Sama Veda, Atharva Veda, Brahmanas Aranyakas si Upanishadele.
Aceste scrieri exista din totdeauna ,sunt de origine supranaturala si au fost transmise prin oameni sfinti (profeti). Rig Veda - Nu se poate afirma cu certitudine data scrierii cartilor vedice. Unii ganditori sunt de parere ca inceputurile epocii vedice ar putea fi plasate in jurul secolului al XV-lea. Veda Imnelor (Rig Veda) contine 1028 de imne. Acestea erau recitate de un preot, in timpul jertfelor ca rugaciuni de invocare a zeilor. Sama Veda are 1810 versuri. Cu exceptia a 75 de versuri, toate celelalte se afla in Rig Veda. Aceasta colectie este compusa din cantece si melodii pentru preoti. Yajur Veda contine formule folosite in cadrul jertfelor. Textul ei este impartit in doua variante: Veda alba - shukla veda si Veda neagra - krishna veda. Prima parte contine texte scripturistice, iar a doua instructiuni privind oficierea jertfelor. Atharva Veda este formata din 731 de imne cu caracter magic. Aceasta colectie este importanta pentru faptul ca aici suntem confruntati cu inceputurile unei gandiri speculative. Textele Brahmanas, dintre care cel mai important este Shatapatha-Brahmana, sunt simple explicatii si interpretari ale ritualurilor folosite in cadrul anumitor jertfe. Ele ocupa un loc deosebit in istoria gandirii indiene prin aceea ca reprezinta o trecere de la gandirea mitica la gandirea logica. In ordine cronologica, aceste texte sunt urmate de scrierile speculative cunos¬cute sub denumirea Aranyakas. Acestea contin meditatii ale eremitilor indieni, asu¬pra semnificatiei jertfei si a cuvantului sacru brahman. Upanishadele reprezinta chintesenta gandirii religioase si filozofice a indienilor. In ele gasim completarea si consumarea gandirii vedice. Gandirea upanishadica adopta fata de traditia jertfelor interminabile o atitudine negativa, si incearca, putem spune cu succes, sa infiltreze un nou spirit, al contem¬platiei, prin care jertfa este inlocuita printr-un act meditativ.
Hindusii cred ca faptele bune pot ameliora situatia individului inlantuit in procesul reincarnarii, dandu-i acestuia o sansa mai mare de eliberare in una din intruparile care vor urma. Eliberarea se efectueaza insa prin cunoasterea identitatii ontologice: « tat tvam asi - Acela esti tu. » Invatatura Upanishadelor este patrunsa de pesimism si neliniste, de cautarea per¬manenta dupa Absolut. Nu se poate afirma ca Upanishadele reprezinta un sistem de gandire teologic coerent. In ele se gasesc ingramadite idei de cele mai diferite nuante.
II.Smrti, cuprinde traditia sacra veche, considerata ca lucrare a omului. Aceste scrieri au un caracter didactic. In ordine cronologica, Vedangas (membrele vedei), sunt cele mai vechi. Ele tra¬teaza probleme de fonetica, gramatica, etimologie, astronomie si ritual. Cartile legale, Dharma Shastras (Manuale legale), reprezinta o amplificare a textelor Vedangas. Din¬tre acestea cele mai importante sunt Legile lui Manu. Scrise candva intre anii 200 i.Hr. si 200 d. Hr. Legile lui Manu contin nu numai principii legale, ci si indrumari si reguli privind conduita zilnica. Sistemul de casta este interpretat ca insumand anu¬mite responsabilitati morale si nicidecum un principiu in baza caruia, prin nastere, anumiti oameni se bucura de privilegii, iar altii nu. Putem sa mai amintim cele 18 Puranas (vechi istorisiri) care trateaza cinci subiecte: creatia, a doua creatie, genealogia zeilor si sfintilor, descrierea perioade¬lor marilor patriarhi si istoria familiilor regale. Bhagavat Purana, cartea sfanta a vish-navasilor (urmasilor lui Vishnu) este cea mai cinstita dintre Puranas. In cele din urma, sunt faimoasele epopei indiene Ramayana si Maha Bharata, asemanate pe drept cuvant cu epopeile Greciei antice : Iliada si Odisea. Ramayana sau Aventurile lui Rama, este cel mai vechi epic indian. A fost compus de inteleptul Valmiki in secolul al IV-lea sau al III-lea i.Hr. Textul epicului s-a pastrat in doua versiuni : una nordica, mai perfecta si alta bengaleza, care con¬tine o multime de adaugari.
Rugaciunea Henry le Saux, afirma, ca rugaciunea suprema a hindusilor este AUM (OM), pianava, silaba sfanta a oricarui inchinator ce se adreseaza Divinitatii. AUM este exclamatia celui coplesit de prezenta divina, cel mai simplu cuvant, cuvantul divin, vag, primul cuvant rostit si de divinitate cand se reveleaza in creatie sau cand este izvor sau origine a sufletului. Vag este sunetul brahman, inceputul cuvintelor si sensurilor lor. Silaba AUM (OM) este ultimul cuvant pe care se cuvine sa-l rosteasca omul ca fiinta insufletita, inainte de despartirea sufletului de trup si de intrarea sufletului in tacerea divina.
O alta rugaciune indiana, foarte frecventa se pronunta la funeralii, inainte de inhumarea decedatului. Aceasta rugaciune este un fragment din Rig-Veda: "O, zeu al mortii, pleaca departe, pe cararea ta, deosebita de aceea care duce la zei. Tie iti vorbesc, care ai ochi, care auzi; nu ne vatama copiii si bar¬batii. Voi, credinciosi, care ati venit si ati sters urma mortii, sa dobanditi pe viitor viata lunga, s-aveti parte de multi urmasi, sa fiti bogati, curati, neprihaniti... Dupa cum se insira zilele una dupa alta, tot asa, o, Creatorule, oranduieste bine vietile acestora... O, pamantule, deschide-te; nu apasa asupra lui, fii prietenos cu el (cu mortul) si ajuta-l; acopera-l, pamantule, ca mama pe copilul ei cu haina".
Zeitati hinduse Agni : Zeitatea vedica a focului de pe altar si mijlocitorul dintre zei si oameni Ganesa : Zeul indian al întelepciunii si al prudentei. Este reprezentat ca un om mic destatura, rosu sau galben, cu cap de elefant Hanuman: Zeul-maimuta indian Indra: Marele zeu national al indo-arienilor. Persoanele care îl cinstesc cred ca produce tunetul si ploaia, ca îsi copleseste dusmanii si ca îi rasplateste pe închinatori cu prada dobândita ca rezultat al victoriilor sale Krisna : Cea de-a opta întrupare a lui Visnu si una dintre cele mai adorate dintre zeitatile hinduiste Laksmi : Zeita hinduista a frumusetii si bogatiei. Ea este consoarta lui Visnu Parvati : Zeita indiana considerata fiica Himalaiei Sarasvati : Consoarta lui Brahma si zeita învataturii, a muncii si a oratoriei Varuna: Zeitate cosmica suprema a hinduismului. Este considerat creatorul, conducatorul si în deosebi pazitorul lumii cosmice Visnu: A doua zeitate (al doilea zeu) din trinitatea hinduista, numit si “Pastratorul” Shiva : Shiva este cel de-al treilea membru al Trinitatii Hinduse, ceilalti doi fiind Brahma si Vishnu. Shiva protejeaza sufletele impotriva durerilor si a suferintelor care ar fi cauzate de existenta unui univers disfunctional.
40.1KB
_______________________________________
I'd rather have a room full of cuddly teddy bears than a diamond necklace in a safe deposit locker. (Rani)
|
|